Panda's & Tortilla's

Brutale apen en chinezen...

Hier een laatste berichtje uit Chengdu, want het is morgen alweer mijn laatste dag hier! Voor degenen die zich druk maken of ik wel goed eet (mama); don't worry ik krijg m'n calorieen wel binnen hoor, van afvallen is ondanks al het lopen helaas nog geen sprake. Ik zondig af en toe met een pizza of hamburger (of chips, McFlurry, chocola haha) maar probeer voornamelijk toch rijst te eten. Heb een favoriet gerecht; Kong Pao Chicken, dat is kip (duh) met groenten en nootjes in een pittige saus, mmm J Heb ook het lokale gerecht van hier gegeten: hotpot. Een paar dagen geleden organiseerden ze namelijk een hotpot party bij het hostel. Het lijkt nog het meest op fondue, er staat een grote pot op tafel gevuld met pittige olie waar allerlei groenten en vlees in drijven en die moet je er dan met je stokjes uitvissen (dat ging toen nog niet zo goed maar inmiddels ben ik bijna een pro ;). In je kommetje zit dan nog een saus van olie, peper en bepaalde kruiden om het extra pittig te maken. Ze hadden wel rekening gehouden met onze westerse magen en het niet te pittig gemaakt, maar m'n tong ging er wel van tintelen haha.

Ik heb veel mensen leren kennen in het hostel en veel leuke dingen gedaan. Ben met twee nederlandse meisjes en een Duitse jongen naar Mount Emei geweest, dat is een grote berg op 3 uur rijden ten zuiden van Chengu. We hebben daar overnacht in een hostel en zijn ‘s morgens vroeg (5 uur!) de berg op gegaan. Eerst met een taxi via haarspeldbochten een flink stuk naar boven gereden (ben blij dat ik nog leef want was niet erg blij met de rijstijl van de chauffeur, zoals links inhalen in een bocht...) en vanaf daar het laatste stuk naar boven. Ik heb wel een gedeelte met de kabelbaan gedaan want het was echt een steile klim. Wel hele mooie uitzichten, al was het boven (3040 meter) wel erg mistig. Maar je zit dan ook echt in de wolken. Op de terugweg een heleboel apen gezien (Tibetaanse makaken) die erg brutaal waren. Ze probeerden de hele tijd eten of plastic tassen af te pakken en klommen op je hoofd als je te dicht bij kwam. Sommige waren echt groot en konden lelijk grommen dus ben op veilige afstand gebleven. Wel heel hard gelachen om de chinezen die natuurlijk met de apen op de foto wilden en dan hun tas kwijt waren haha en Daniel was zo dom om een appel te eten en die heeft 5 minuten met een aap aan z'n been gelopen.

Verder nog wat meer van de stad gezien, zoals het Wenshu klooster en de de echt oude straatjes waar de lokale bevolking leeft. Hier zag ik de meest vreemde eetstalletjes en vrouwtjes op fietsen met wel 20 vogelkooien achterop! Verder nog in People's Park geweest waar we uitgebreid gefotografeerd werden (1 man kwam echt 10 cm ons staan, echt brutaal, maar wel heel hard om gelachen) en hebben meegedaan met een dansgroep (vond het nog het meest op een aerobicles lijken), echt hilarisch. Ook nog uit geweest in een Chinese club. We zijn daar binnen gesneakt want je moet eigenlijk een tafel kopen, dus we hadden geen drinken (er is namelijk geen bar waar je kan bestellen), maar het was toch leuk om mee te maken. De chinezen zijn echter niet zo uitbundig, ze staan de hele avond aan hun tafeltje te drinken. Dansen doen ze eigenlijk niet, maar toen wij op het podium gingen dansen kwamen er wel een paar meedoen. Ze hebben wel filmpjes van ons gemaakt, dus misschien sta ik nu wel ergens op youtube haha :s

Oja en ben ook nog naar een traditionele Chinese opera geweest.Ik vond hem qua presentatie niet zo traditioneel, want het was in een hypermodern theater en het was echt een show maar de acts die erin zaten zijn schijnbaar wel traditioneel.Vooral erg mooiekostuums en muziek. Er was eenman dieschaduwen maakt met z'n handen(het hele dierenrijk kwam voorbij en daar speelde hij dan ook een toneelstukje mee) heelbijzonder. Er was een man die opeen traditioneel chinees instrument speelde (weet niethoe het heet, maar heeft nog het meest weg van een viool, die je op je schoot zet) en daar kreeg ik echt kippevel van zo mooi.Ook was er een clownsact, zelfs grappig alsje geen chinees verstaat. En alsklapper het zogenaamde face changing, dit zijn eensoort krijgers met maskers op die ze heel snel verwisselen. Je knippert met je ogen enhun gezicht is veranderd, geen ideehoe ze dat doen!

Ik vermaak me goed dus:D Het weer is trouwens compleet omgeslagen naar echt Nederlands weer, koud en nat :s Ik heb net de andere vrijwilligers ontmoet waarmee ik naar de pandabase ga: Kyra (Australie), D (Ierland), Lisa (Ierland), Angelica (Zweden) en Siang (China). Het zijn op het eerste gezicht allemaal leuke mensen dus dat wordt wel gezellig denk ik. Morgen nog een dagje Chengdu met z'n allen en dinsdag naar Bifengxia, heb er zin in!

Reacties

Reacties

papa

leuk verhaal! Ga zo door. Veel plezier bij de pandas!! xx

Mart

**** da's wel hoog zeg!

De chinese viool is waarschijnlijk een Erhu (twee snaren?). Erg cultureel bezig, collega!

Oanh

Lientje!

Leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Volgens mij vermaak jij je wel daar! Weinig gezien en gehoord over panda's of mis ik wat?! Nou, als je in NL bent, dan maak ik ook wel hotpot voor je :-) Fijne reis nog!

Liefs x

Ps. Gisteren misten we je wel op pink ladies dag V..

*Daisy*

Hey Elien,
Wat een verhalen al, je vermaakt je al prima.
Fijn dat je een gerecht hebt gevonden dat je lekker vindt, is volgens mij erg lastig daar!
Heel veel plezier bij de panda's en op naar je nieuwe verhaal!

Xx

Irena

Kun je geen business maken van die fotograferende chinezen? Mss meedoen aan China's next topmodel haha :) Maar wat klinkt het allemaal bijzonder en mooi! En vooral ook alles behalve saai :D veel plezier en tot de volgende blog! :)

Patries

Heej Eline,

Wat een belevenissen al tot zo ver zeg!
Ontzettend leuk om je verhalen te lezen, je hebt een leuke schrijfstijl ;-D
Ben benieuwd naar je ontmoetingen met de Panda's, en alles wat je onderweg daar naar toe allemaal nog mee gaat maken hahaha ;-P

Ik hoef je niet te zeggen dat je er van moet genieten, want dat doe je zeker te weten als ik het zo lees hè?
Have fun en ik blijf je volgen, leuk!

nollie

Ha die schoonzus alias panda, ik zie dat het met die stokjes eten nog niet zo goed gaat maar dat je het wel goed naar je zin heb.
Had ook al gehoord dat je maatje daar de enige echte regel chinees is. en dat je 14 koppen groter bent dan de gemiddelde chinees.
en wil ook graag die fotoshoot zien, die je daar blijkbaar moet maken van elk nieuw gebouwofzo iets hahaha
En face changing daar weet chanty wel alles van hahahaha.
veel plezier meid en uitkijken
kus

Eef

Hey!

Woww Eline die rijst eet, t moet niet gekker worden! Leuk om je verhalen te lezen en mooie foto's! Is wel echt heel anders dan Afrika he?! Nou ben benieuwd hoe het bij de panda's is.

Veel plezier!

X

Kevin Nolan

Nou geniet er van hoor. Lekker de wereld zien!!!!
Wel gezellig al die Ieren op dat centrum!!!!!

Joyce

Hee lieve en stoere Elien!
Klinkt allemaal echt superleuk en spannend! Behalve dat ze je steeds fotograferen dan, dat kan echt irritant worden.. Wat gaat de tijd snel zeg, inmiddels ben je alweer bijna een week weg uit Chengdu! Nou, geniet van je reis en blijf lekker veel ontdekken!! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!