Panda's & Tortilla's

Wo ai xiong mau!

Hier eindelijk een berichtje vanaf de pandabase! Ik zit inmiddels alweer op de helft, de tijd vliegt. Heb het eten met stokjes al goed onder de knie, ben de master of chopsticks haha hurktoiletten? peace of cake ;) het chinese eten ben ik ook al gewoon, en gelukkig is hethier op de pandabasegrotendeels erg lekker. Het ontbijt lijkt echter meer op een gevangenismaal, het is of droog brood of noodles (een pot heet water met witte slierten erin). Gelukkig had ik van tevoren chocoladepasta gekocht dus dat doe ik op een boterham, dan lijkt het nog ergens op. Met de lunch en diner komen er een aantal gerechten op tafel waar je van kan pakken. Bijna elke dag wel kong pao chicken dus dat is sowieso goed en veel andere soorten pittig vlees (varken en rund) met groenten, een mengsel van tomaten en ei en kool. Dit komt uiteraard met rijst en soms iets van aardappelslierten of frietjes! Het rare is dat chinezen nauwelijks iets drinken bij het eten. Je krijgt een klein kommetje (lees 1 slok) met slappe groene thee erin en that's it. Ook toetjes kennen ze niet. Gelukkig verkopen ze in het park op zo'n beetje elke hoek van de straat ijsjes dus dat is mijn traktatie voor de middag haha
gewoonten waar ik echt niet aan kan wennen zijn het rochelen, vind het ronduit smerig, het geluid alleen al en de inhoud hoef ik helemaal niet te zien. Ze legen ook gewoon hun neus op straat, yak. De chinezen hebben de meest ingewikkelde apparaten uitgevonden,was een zakdoek nou echt zo moeilijk?! Verder praat iedereen zo hard, soms lijkt het wel of ze aan het schreeuwen zijn. Het doet gewoon pijn aan m'n oren. Hallo, ik sta vlak naast je, ik hoor je wel! Maar verder valt t allemaal wel mee hoor.


Ben vorige week dinsdag aangekomen op Bifengxia, het pandareservaat. Het ligt echt in de middle of nowhere, midden in de bergen op zo'n 1000 meter hoogte. Het is echt een schitterende omgeving. De omliggende bergtoppen zijn altijd in mist gehuld en er zijn veel bomen en planten. Hierin leven ook de meest vreemde wezens; van sprinkhanen in alle soorten en maten, felgekleurde duizendpoten en spinnen tot wandelende takken en bladeren! En ja zelfs daar wen je aan. Zolang ze niet in m'n slaapkamer zitten vind ik het prima. Over de slaapkamer gesproken... ik deel een kamer met Kyra watheel gezellig is. Over de kamer valt verder niet naar huis te schrijven. Hij is groot en de bedden zijn oke, maar het is ontzettend klam. Alles wordt nat, zelfs de kleren in je backpack en de lakens, alles. En dit brengt dan weer een heerlijk aroma met zich mee wat nog het meest lijkt op natte hond. Smerig dus. Dan is er de douche, dat wil zeggen een douchekop boven de wc! Wie dit ooit heeft bedacht.. je moet voordat je wilt douchen eerst de stekker in het stopcontact stoppen en dan wachten totdat het alarm afgaat. Dit duurt meestal 40 minuten en dit is eenvreselijk deuntje watzich qua irritantheid kan meten met het bekende carnaval festival (aaargh)en als je pech hebt en je vergeet de stekker eruit te halen dan wordt je dus midden in de nacht wakker door.. juist. Het stopcontact zit trouwens naast de douchekop en wordt dus nat tijdens het douchen. Ja lekker veilig allemaal,in een andere kamer is douche van de week al ontploft!!! Anyway, als water dan eindelijk warm isdanmoet jejezelfnogtussen de wc en de muurproppen.De douchekop blijft ook niet recht staan maar zwenkt van links naar rechts. Het resultaat; de hele badkamer is nat.Verder wordt de kamer niet schoongemaakt, dus het wordt behoorlijk smerig aangezien wij een aantal keer per dag met onze modderpoten door die kamer moeten. Je kleren moet je zelf wassen in de wastafel maar vanwege het weer droogt dit niet. Met als gevolg dat ik al een week in dezelfde stinkende kleren rondloop, zoals 't hoort bij een echte backbacker haha. Het is hier ook echt heel erg koud, loop met lange mouwen, fleece en sjaal en dan nog bibberen. Denk dat het ongeveer 10 graden is en het regent veel. Gelukkig voorlopig nog niet tijdens het werk.


Oke genoeg horrorverhalen, nu hetgoede nieuws: de panda's zijn geweldig :D zou ze het liefst de hele tijd willen knuffelen, maar dat gaat natuurlijk niet. Bifengxia is een reservaat waar ongeveer 70 panda's zitten (heb die alleen nog niet allemaal gezien) en hier wordt gefokt met panda's en er is een researchcenter. Gewonde panda's worden ook opgevangen. Veel vande panda's en verzorgers die hier zijn komen van Wolong, een pandareservaat dat in 2008verwoest is door een aardbeving. Mijn dag begint om 07:30 uur met ontbijt en start dan om 08:00 uur. Eerst worden de panda's gevoerd en dan het harde werk: het schoonmaken van de pandahokken. In mijn sexy bruine overal (die 5 maten te groten is) en gewapend met mijn bezem en poepschepbakje kan ik aan de slag! Meestal maak je 4 hokken schoon (binnen en buiten) met ongeveer 5 personen. De pandadrollen zijn enorm maar gelukkig niet zo smerig omdat er alleen bamboo inzit en het stinkt dus niet (zo). Dit duurt ongeveer 1,5 uur en het is echt zweten maar daarna ben je vrij tot 11 uur. Kan ik rondlopen in het park of op internet. Om 11 uur worden de panda's gevoerd. Ze krijgen meestal pandacake (heb het geproefd en het smaakt een beetje naar hele droge worteltaart ;) en soms wortels en appels en natuurlijk bamboe. De meeste panda's mag ik zelf voeren en dat is het leukste van de dag. Ze komen gelijk aangewaggeld als ze het pandabrood ook maar ruiken en dan gaan ze heel lief voor de tralies zitten met hun pootjes erom heen geklemd. Ze houden de cake vast in hun pootje en smikkelen er dan van, superschattig. Ze smakken trouwens heel erg haha en als ze klaar zijn dan likken ze hun hele vacht af tot de laatste broodkruimel. Dan zijn we om 11:30 uur klaar en lopen we terug naar het restaurant (10 minuutjes) want dan staat de lunch al klaar! Dan is het wachten tot 14:00 uur voor een derde keer voeren en de laatste keer om 15:30 uur.Ikhoef dus niet zo hard te werken (buiten het schoonmaken)en het is veel wachten tussendoor. Soms is het wel vervelend, maar aan de andere kant heb je dan tijd om de panda's te observeren en foto's te maken.

Er zijn 4 zogenaamde stations op het park met elk hun eigen panda's en verzorgers en ik zit bij het eerste station, met 9 panda's. Mijn favoriete panda's zijn Shanku en Shiniar, ze zijn 4 jaar oud en zitten samen in een hok en ze spelen de hele tijd. Ze rollen over elkaar heen en bijten elkaar en dan maken ze hele grappige hoge piepgeluiden. Gister zaten ze in een boom en toen brak een tak af en vielen ze naar beneden! Maar niks aan de hand, ze staan gewoon weer op en klimmen vrolijk in de volgende boom. Daarnaast zit Yang Yang, dit is een wilde panda. Hij is al 13 jaar en is hier gekomen toen hij 8 was omdat hij gewond was. Hij heeft slechts het gewicht van een 3 jaar oude panda, dit komt omdat wilde panda's altijd veel kleiner zijn (vanwege minder voedsel en slechtere leefomstandigheden) dan hun soortgenoten in gevangenschap. Omdat Yang Yang een wilde panda is, is hij best gevaarlijk en mag ik hem niet voeren. Dan hebben we Tien Tien een vrouwtje van een jaar of 8. Zezal samen met het mannetje naast haar aan het einde van het jaar naar een dierentuin in Engeland gaan. Een eindje verderop zijn nog 4 hokken met panda's, deze liggen op een berg die erg glad is en we zijn altijd bang om te vallen. Hier zit Lulu, dit is een mannetje (snap niet waarom ze die lulu hebben genoemd maar oke dat zijn de chinezen weer) en dit is de grootste en meest gezonde panda. Hij is ook gevaarlijk want heeft schijnbaar al een paar mensen aangevallen... als hij honger heeft dan gaat ie rechtop staan en rammelt ie keihard met z'n poten aan de tralies. Het schuim staat danop z'n mond en dat ziet er echt eng uit. Hij heeft een crush op Shimei, wat wij niet begrijpen want dat is eigenlijk een beetje een suffe panda. Haar tong hangt de hele tijd uit haar mond en ze is heel sloom, maar wel lief. Dan is er nog Pincess, de enige panda die geen pandacake lust en Meisheng, dit is een hele lieve panda. Ze wil alleen geen bamboo in haar hok want ze wil dat haar huis schoon is! haha zelfs panda's hebben eisen. De pandaverzorgers die ik help zijn Ko chan (noemen wij ook wel Mr. Cool want hij ziet er heel cool uit, we denken dat hij echt de hunk van de stad is haha) en Toby (dat is zijn engelse naam, chinese naam is te moeilijk om uit te spreken). Ik was gelijk enthousiast en zei ' Wat leuk mijn hond heet ook tobi :)Maar dat vond ie geloof ik niet zo'n leuke vergelijking haha. De verzorgers spreken helaas bijna geen engels dus communiceren is soms lastig. Ze kennen woorden als 'Clean, broom, food, bamboo en get out'. Dit komt over als commanderen maar ze kunnen nu eenmaal niks anders zeggen. Dit heeft als nadeel dat je ook niet veel over de panda's te weten komt en dat vind ik erg jammer. In het informatiecenter kan je een video bekijken over de panda's, maar dat is het wel. Er is een verzorger die goed engels spreekt, Mr. Strong (hij is heel klein en dun, dus geen idee hoe ie aan die naam komt) en die heeft ons gister het sexleven van de panda's uit de doeken gedaan, echt zo gelachen. Zal de details hier niet inzetten gezien het gevarieerde lezerspubliek, maar wie geinteresseerd is in de unrated versionkan me mailen:p De dagen zien er dus grotendeels hetzelfde uit.Wat wel heel leuk was is dat zekwamen filmenvan een Britse tv-zender voor een documentaire over de panda's die overgeplaatst werden enwij hebben de opnames en verhuizing van de panda's meegemaakt omdathet bij ons station was!We stonden letterlijk achter de camera dus hebben alleskunnen zien. De presentator was een Ier die heel ijdel was en steeds zijn haar checkte in de cameralens en heel enthousiast vertelde over de grotetrip van Sweetie en Sunshine. De panda's werden in een kleine kooi gelokt met eten en met een soort golfkarretje naar een tijdelijk verblijf gebracht. Hier gaan zeeen tijdje in quarantaine voor hunuiteindelijketransfer naarSchotland. Voordien werd met behulp van een bezem (?) nog eventussen de edele delen geroerd om te kijken of het een jongen of een meisje was. De panda's vonden het allemaal wel best en gaven geen kick. Erg leuk om mee te maken :)Ook heb ik gezien hoe de panda's gewogen werden. In elke pandavilla is een weegschaal in het midden en daar worden dan stukjes appel op gegooid om de panda te lokken. Sommige panda's zijn echter slim en pikken het voedsel eraf zonder ook maar een voet op die weegschaal te zetten. De panda's bij mijn station wogen tussen 88 (Yang Yang) en 120 kilo (Lulu).

Na werktijd is er soms een les van Vicky. Zij is een van onze coordinatoren en loopt stage omdat ze chinees willeren aanbuitenlanders. Heb tot nu toe helaas nog maar1x Chinese les gehad en kan nog niet veel meer zeggen dan Wo shi Eline (ik eet Eline) en Wo ai xiong mau (ik hou van panda's). Dit roepen we dus ook naar elke chinees waarop ze in lachen uitbarsten. Verder heb ik kalligrafieles gehad (schrijven van chinese tekens met een speciale pen 'Maubi'gemaakt van kattenhaar) engister hebben we panda's geknipt uit papier. Het is netof ik weer terug ben op de kleuterschool maarhet is wel heel leuk.Vanavond gaan we met z'n allen dumplings maken! Dit is een traditionele chinese snackgemaakt van deeggevuld met groenten en vlees (lijkt eenbeetje op ravioli).Om 18:00 uur krijgen we dan ons avondeten voorgeschoteld vandaag dus onze eigen baksels) en daarna moeten we onszelf vermaken want er is niks te doen. Meestal doen we spelletjes zoals ping-pong, kaarten of Mahjong. Mahjong is een traditioneel chinees spel wat hier heel veel gespeeld wordt en nog het meest lijkt op rummicub. Met het verschil dat er voornamelijk chinese cijfers opstaan en dit voor mij moeilijk uit elkaar te houden is.. Heb een reisset gekocht dus kan het thuis spelen :) De chinezen zijn trouwens erg fanatiek als het op spelletjes aankomt. Ze gaan tot het uiterste om te winnen en willen ook het liefst alleen de spellen spelen waar zij goed in zijn haha. Dit doen we tot een uur of 9 onder het genot van halve liters chinees bier om ons warm te houden (ja dat krijg je met al die ieren) en dan is het bedtijd. Lekker onder m'n electrische dekentje!

In het weekend is er hier niks te beleven dus dan kan je het beste ergens anders heen gaan. Dit weekend zijn we met de hele club naar Ya'an gegaan, een stad 16 km hier vandaan. De stad is niet zo groot en heel authentiek, hier zie je nog het echte China. Veel marktjes waar ze echt de raarste dingen verkopen en overal zie je riksja's rijden. Het beste was nog het hotel waar we eindelijk een fatsoenlijke douche konden nemen en een goed ontbijt :D Aankomend weekend ga ik denk ik weer naar Chengdu.

Zo het is alweer tijd om de panda's te voeren, dus ik ga wat pandacake voorbereiden!

Reacties

Reacties

Mart

Leuke update! Ze zijn toch wel leuk om te zien, ondanks alles wat ik eerder over pandas zei.

Groetjes,
Mart

nollie

ze zou eens ff verhaal neer zetten koste me pauze bijna hahahah
De pandadrollen zijn enorm maar gelukkig niet zo smerig omdat er alleen bamboo inzit en het stinkt dus niet (zo). Dit duurt ongeveer 1,5 uur en het is echt zweten.
doe je die panda,s ook wassen want ik zie op laaste foto dat dat echt een keer mag gebeuren met zijn bruine veeg op zijn buik :)
hahahahah je hebt t naar je zin dus veel plezier kus

Nicky

Hej eline....Ziet er geweldig uit en zo te lezen heb je het goed naar je zin!!! Geniet lekker van China, en je mooie reis die je nog te wachten staat!! Pas goed op jezelf...Groetjes X Nicky...en van Kevin en Nina natuurlijk ;)

Arno van der Straten

Hoi Eline,

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Een heel avontuur! Veel plezier de komende tijd.

Groetjes, Arno

Oanh

He Lientje!

Echt een megaverhaal heb je getikt! :D
Zo te lezen moet je nog wel wennen aan het "gedrag" van de Chinezen, dacht dat je wel een beetje aan mij was gewend.. maar dat valt dus wel tegen ;-)

Dat is ook wel lekker om niet heel erg veel te doen, kan je lekker van de panda's genieten. En toch vraag ik het mij af, hoe kan je de panda's uit elkaar halen?!? Puur op gewicht ofzo?

Probeer maar zoveel mogelijk te zien in China, want voor je het weet, zit je al weer in het prachtige Halsteren. Hier gaat het allemaal goed hoor, in tegenstelling tot China is het dit weekend echt super mooi weer (komt ook een keer per jaar voor haha)!

Nou, als je in NL bent, dan moet je mij maar leren om dumplings te maken, ik vind ze altijd heerlijk met zo'n sausje...

Tot het volgend reisverhaal dan maar!

Liefs x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!