Panda's & Tortilla's

Diep in de zee en het oerwoud...

Hola!

Ik heb even een rustig momentje in Chetumal, hele dag wachten op bus naar Palenque, dus dacht zal weer eens een update gevenwant ondertussen alweer superleuke dingen gedaan!

Hoogtepunt was snorkelen op Caye Caulker, het tweede grootste rif ter wereld! Wow zoveel mooie vissen gezien.. Axel had nog nooit gesnorkeld dus het was wel even spannend maar ging heel goed. En voor mij was het ook de eerste keer om vanaf een boot te snorkelen. Eerste stop was bij een rif van ongeveer 10 meter diep, maar het water was heel helder dus je kon het heel goed zien. Onze gidsen klapten in het water en toen schoten de murenen vanuit het koraal omhoog richting onze flippers! Supereng maar ze heel mooi om te zien, ze waren groen en bewegen zigzaggend door het water. Verder een grote kreeft gezien en gespikkele arendsroggen en andere mooie vissen waarvan ik de naam niet weet. Na klein uurtje weer op de boot en verder varen naar shark en ray alley. De naam zget het al, hier zwemmen veel haaien en roggen. Het is daar erg ondiep,slechts eenmeter dus je staat er middenin! Ik scheet 7 kleuren toen ik het water in ging maar het was zo gaaf! Daar sta je dan tussen 20 manta´s en twee meter lange verpleegstershaaien.De gidsen tilden ze ook op dus kon de roggen aaien. Hierna een laatste stop bij een ondiep koraal, ongeveer 1,5 tot 2 meter. Hiermochten we zelf snorkelen zonder gids. Axel bleef op deboot dus heb alleen de koralen verkend en omdat het zo ondiep was zwom ik midden tussen de vissen. Kwam zomaar in een school met grote gele vissen terecht, heel bijzonder.

Hierna verder gereisd naar Dandriga. Eenstad bekend om zijn de Garifuna´s (zwarte bevolking daar) en drums. Ik vond het meer een dorp dan een stad, want was erg klein en niet veel voorzieningen maar de mensen waren supervriendelijk. Hebben een school bezocht en een optreden bijgewoond van de kinderen waarbij ze traditionele dans lieten zien, uiteraard op het ritme van de drums, erg leuk. En ´s avonds was er een optreden van rappers bij het lokale radiostation. Die gasten gingen helemaal los op de dansvloer en de meiden gillen en met hun konten schudden, schitterend.

Volgende stop Placencia.Een soort Caye Caulker in het groot, veel zand en gekleurde houtenstrandhuisjes en een gezellige sfeer. We hadden geluk en een supermooie cabana op het strand gescoord,palmbomen voor de deur en uitzichtop zee (5m), beter werd het niet. Het weer was alleen niet zo goed, dus hebben niet op het strand kunnen liggen maar wel lekker rondgelopen en sterren gekeken. Eerste avond dronkengeworden tot midden in de nacht op de dansvloer gestaantussen de daggerende belizeanen;) en tweede avondnaar bokswedstrijd gekeken, was voor mij de eerste keeren eenhoop oehs en aahs van mijn kant(ik voel de klappen gewoon alsik ernaar kijk) maar de sfeer in de bar was erg leuk. Axel was ergfanatiekaanhet supporten want een van de bokserswas een Mexiaan, maar helaashad hij niet gewonnen. Laatse dag een excursie gedaan naar Monkey river want ik wilde aapjes kijken! We gingeneerstmet een kleine speedboot door de mangroven naarMonkey River(eendorpje aan de gelijknamige rivier) waar we gids Alex ophaalden. Hij miste1 armen vroeg me af of dit in de jungle was gebeurd maarheb dit maar niet gevraagd. Èerst stukje gevaren over de rivier en al vele vogels gespot. Er zat een Amerikaanse in de boot (ze komt elke 3 maanden hierheen, volgens mij heeft ze geld teveel) en ze was helemaal gek van vogels dus bij elke mus(bij wijze van spreken) ging ze helemaal uit haar plaat. Wij hadden meer oog voor de zonnebadende krokodillen en leguanen en de otters die zo nu en dan langs de boot zwommen. Op een gegeven moment hoorden we een enorm gebrul vanuit de jungle, hetklonk angstaanjagend als van een groot roofdier, hetbleken de howler monkeys! (volgens mij noemen wij dat brulapen;) zulke kleine schattige zwarte aapjes, maar een lawaaidat ze maken, ongelooflijk. Volgens Alex is dit het dier dat het hardstegeluid produceert, harden danhet gebrul van een leeuw! Alex besloot aan te meren bij wat naar mijn meninggeen ingang van de jungle was (hij had een groothakmes bij waarmee hij de planten weg moest kappen om een weg te banen door de dichtbegroeide jungle)maarhij was ervanovertuigd dat hier de apen zaten. Dusja dan kom je maar uit de boot he. Moet zeggen dat ik een beetje angstig was, want zoals gezegd het was echt een jungle met superveel planten en hij had net verteld dat er ook tarantula´s en een veelvoud aan slangen voorkomt dus was niet echt op mijn gemak. Maar al in de eerste boom spotten we een aap, dus ik was blij!Alex maakte extraveel geluid(het leek zelf net een brulaap) zodat de apen gingen brullen.En toen kwam er een moeder voorbij met eenkleintje ophaarrug! Echtheel schattig. Hebben uur door de jungle gelopen maar helaas niet heel veel tegengekomen,wel een paar mooie grote felgekleurde vlinders en 2 enorme spinnen (geen tarantula´swant ze zijn niet harig maar ze mogen van mij daar blijven).Ookal zie je niet veel het blijft spannend wantje weet dat er een hoop dierenzitten en zelfs jaguars!Ook veel mooie planten gezien, veel worden gebruikt door de bewoners van het dorpals medicijnen.Er was zelfs bamboe! Helaas ook een heleboel muggen, ze hadden hetbeter Mosquito river kunnen noemen, ben helemaal lekgestoken:( maargoed je moet er wat voor overhebben haha

Dat was het weer voor nu, Hasta luego!

Reacties

Reacties

Roseline

Wat een leuk verhaal weer! Toevallig dat die gids ook Axel heette haha! en t snorkelen echt tof dat je t leuk vind, duiken zal je dan helemaal geweldig vinden!
Veel plezier nog meis en ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal!
Kus

Daisy

Leuk verhaal Elien! Wat heerlijk ook zo'n huissie aan het strand! Jaloersss hier hAhah maar je hebt het verdiend! Snorkelen is echt leuk ja! Dapper dat je tussen de haaien hebt gezwommen. Ik zou het niet durven denk ik...nu op naar weer iets moois! Geniet lekker verder en tot je volgende verhaaltje Xx

Oanh

He Lientje!

Heeerlijk om te horen dat je het zo naar je zin hebt samen met je lover. Echt heel gaaf dat snorkelen, haaaien! Je wordt echt verslaafd aan dat snorkelen!

Meis, tot het volgend berichtje + foto's dan maar weer.

Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!